Oma kogemuste pinnalt on keeruline arutleda arendus- ja ärimudelitest mõne projekti näitel,
kuna praktiline kokkupuude on seni olnud veel noor ja mahukat teadmist kaasa võtta pole
olnud. Aga kuulu põhjal peatun esmalt arendusmudelitest kosemudelil (waterfall). Veel
kümme aastat tagasi oli sellel mudelil tugevam minek kui täna. Täna paistab olevat
hääbumas. Tegemist oli ühe riikliku suurprojektiga, kus püüti kaasajastada (mitte siis luua)
ühte kõiki Eesti elanikkonda teenindavat äriskeemi ja seda toetavat tehnilist lahendust. Algas
see tänaseks veidi üle 10 aasta tagasi kahurväe mehitamisega arenduse esimese faasi tarbeks.
See tähendab, et tööle rakendati täiemahuline analüüsifaas, mille tulemina valmis enam kui
poole aasta jooksul väga põhjalik kaardistus sellest, mida äril vaja hõlmates kõiki selle tulemi
etappe – nii rakendaja menetluslikku osa, aruandlust ja analüüsisüsteemi kui ka siis
juurdepääsuõiguste lahendust. Ja seda siis mitte lihtsalt tervikliku analüüsina, vaid
detailanalüüsina. Kulmineerus see tohutu mammutdokumendina, mis kirjeldas kiki
ärinõudeid detailsete selgituste ja protsessiskeemidena ning kulmineerus mitmesaja
leheküljelise „uurimistööna“. Kõik olid rahul ja õnnelikud. Kui pool aastat ja rohkemgi oli
tublide analüütikute sahistamine paberile saanud, sai südamerahuga järgmisesse etappi
liikuda – ehk siis disaini. Valdkond, mida uuendada sellisel moel püüti, oli aga reguleeritud
hästi mitme eriseaduse poolt oma tohututes detailides ja õige pea saadi aru, et juba
disainifaasi jõudes, tuli hakata analüüsitööd kohendama ja muutma. Hämming oli niivõrd
suur, et kogu arendusprotsess takerdus ja isegi tänaseks ei ole kogu see tookord lahendada
püütud maailm ei äriliselt ega tehnoloogiliselt uuendatud. Küll jah selle komponente on
uuendatud ja kaasajastatud väleda ehk siis agiilse arendusmudeli toel, kuid valmis ei saa see
„Tallinna linn“ kunagi.
Tarkvara ärimudelitest rääkides meenub esimesena SaaS mudel – tarkvara kui teenus oma eri
variatsioonides. Ehk siis tarkvarateenus kolmandatele osapooltele üle internati ja tavaliselt
igakuise liitumistasu eest. Tuntuim minu jaoks igapäevases kasutuses lõpptarbijana Google
Apps lahendused (kuna olen suht Apple-kauge inimene). Mugavuse sellisele lahendusele
annab just see, et ei pea midagi oma seadmesse installeerima ja juurdepääsu saad logides oma
kontoga (ehk siis konto loomise ja haldamise vaev).
https://www.bigcommerce.com/blog/saas-vs-paas-vs-iaas/#the-three-types-of-cloud-computing-service-
models-explained
Comments
Post a Comment