R. Falkvinge’i ja C. Engströmi teoses The Case for Copyright Reform toodud lahendusi
hindama asudes on tähelepanuväärne, et teos ise on justkui avaldatud juba 2012. Huvitav
oleks tutvuda analüüsiga, kas ja mida on autoriõiguses pea 10 aastat hiljem muutunud ja kas
ka suunas, kus autorid on autoriõigustele positiivset mõju prognoosinud.
Tundmata kehtivat autoriõigusega seonduvat regulatsiooni, tundus atraktiivne ettepanek Free
Non-Commercial Sharing. Tõsi on see, et igapäevaselt käib tohutu info vahetus, kus
jagatakse omavahel filmiklippe, muusikavideosid või -palasid, maastikuvaateid,
kokkuvõtteid, õpetusi-juhiseid või lihtsalt kellegi tähelepanuväärse tsitaati. Tervemõistuslik
on lähenemine, kus erakasutuseks – isikute endi vahel – selline teabe jagamine ja vahetamine
on tasuta ja teadmisega, et kellegi autoriõigusi sellega ei rikuta. Iseküsimus on, kus jookseb
piir erakasutuse ja ärilisel eesmärgil kasutamise vahel. Tõenäoliselt selle piiri
paikaloksutamine on kohtusüsteemi töö.
Huvi äratas ka ettepanek, kus autoriõiguse pikemaks kehtimiseks oleks seatud kohustus see 5
aasta möödudes registreerida. Kui võtta eelduseks, et loomingu tekkimisel/valmimisel on see
automaatselt kaitstud autoriõigustega, siis on üsna tervitatav lähenemine, kus selle
pikemaajaliseks kaitsmiseks tuleks oma õigused kindlas formaadis ja kohas registreerida, kus
on kontrollivõimalused igakülgselt tagatud. Põnevusega tahaks aga teada, kuidas
fikseeritakse õiguse tekkimise hetk? Ehk millal saab öelda, et autoriõigus on tekkinud ja
looming selle õigusega tagatud? 5 aastase tähtaja järgimiseks on oluline teadmine sellest,
millal konkreetne autoriõigus tekkis. Ja kelle tõendamiskohustus see saab olema – kas selle,
kelle loominguga tegu või selle, kes näiteks viie aasta ja kuue kuu möödudes on loomingu
„üle võtnud“ leidmata selle kohta registreeringut eeldusega, et seda registreerimiskohustust
pole viie aasta jooksul täidetud. Ehk siis – peale vaadates justkui mõistlikud ettepanekud.
Samas kohe tõusetuvad mitmed küsimused ja „agad“, mis vajavad lahendamist või siis
vähemalt kohtupraktikaga juurutamist.
Nigelavõitu on aga mul usku sellesse, et suudaksime selgelt määratleda erandid ja piirid,
millal lubada vabalt miximist või parodeerimist – riivamata kellegi õigusi tema loomingu
puutumatusele. Väga „libe tee“.
Comments
Post a Comment