Eesti infoühiskonna arengukava 2020[1] on jõudnud faasi, kus võiks vilju noppida ja teha järeldusi aastal 2013 seatud eesmärkide täitmisest. 2021 aga veel uut – järgmise perioodi – infoühiskonna arengukava kinnitatud pole. Seni tuleks areneda omasoodu J Aga tulles Eesti infoühiskonna arengukava 2020 juurde, hakkasid silma kaks visiooni, milledel võtan vaevaks peatuda.

 

Eestist on saanud maailmas tuntud mõttekeskus, kus toimub hoogne ja mitmekesine arutelu infoühiskonna olemuse ja tuleviku üle ning selle mõju kohta igapäevaelule ja eri elualadele. Eesti on hinnatud globaalne eestkõneleja infoühiskonna arengu teemadel, seistes hea selle eest, et samaaegselt oleks tagatud infoühiskonna kolm olulist sammast – info vaba liikumine, turvalisus ja privaatsus.“ Ambitsioonikas visioon. Samas ka vaieldav, kuidas sisustada tegelikult eesmärki  olla „maailmas tuntud mõttekeskusena“ või  „globaalne eestkõneleja“. Pigem on ikka nii, et vaid meile eestlastele endile siin tundub, et oleme tublisti hinnatud ja tuntud kui juhtiv e-riik ja infoühiskonna eestkõneleja. Muu maailm – ja tegelikult ka meie ise – juhindume sellest, mis toimub Hiinas, USA-s, Indias või Singapuris. Teine silmahakanud visioon, mis kukalt kratsima paneb, kõlab järgmiselt: „Avalik sektor on andnud oma panuse tootlikkuse kasvu, olles jätkuvalt eestvedajaks (uue) tehnoloogia nutikas kasutuselevõtus ning tehes IKT abil üha tõhusamalt tööd ja paremaid otsuseid“. Aastaks 2020 on ilmselgelt Eesti kontekstis eestvedajaks erasektor, kellele avalik sektor paljuski toetub ja eeskuju võtab. Näitena kasvõi biomeetriliste tuvastuslahenduste kasutuselevõtt pangandussektoris ammu enne avaliku sektori sarnaseid teenuseid või  kõige lihtsamad chat bot’id või live chat’id, mis erateenustest laialt kasutuses ning tavapärased infokanalina kliendile, kuid avalikus sektoris väga visalt levivad.

 

Visioonidokumendis äratas huvi aga tookord püstitatud unistustest järgmine: „ .... Eesti kui arenenud infoühiskonnaga riigi maine levitamiseks pakub Eesti esimese riigina maailmas virtuaalset residentsust neile, kes soovivad kasutada siinseid häid e-teenuseid ja turvalise andmevahetuse võimalusi.“ 2014 lõpus sellise programmi[2] Eesti käivitas ja paistab, et kindlates ringkondades on tegemist tuntud programmiga ja kindlasti on sellel oma väärtus. Globaalset kõlapinda ja ülemaailmset entusiasmi see pole nende aastatega kaasa toonud. Küll aga väidetavat maksutulu ja Eesti tuntust (kas programmi kasu nautimiseks või nõrkuste ärakasutamiseks). Siiski on tegemist julge ja tavaraamidest väljas oleva lahendusega. Iseküsimus muidugi, kas e-residentsus on aidanud kaasa sellele, et „Eesti on oma e-teenustega maailmas hõivanud sarnase koha, mida Šveits hoiab panganduses“[3]?

 

 


Comments

Popular posts from this blog