Eesti
infoühiskonna arengukava 2020[1] on jõudnud faasi, kus võiks
vilju noppida ja teha järeldusi aastal 2013 seatud eesmärkide täitmisest. 2021
aga veel uut – järgmise perioodi – infoühiskonna arengukava kinnitatud pole.
Seni tuleks areneda omasoodu J Aga tulles
Eesti infoühiskonna arengukava 2020 juurde, hakkasid silma kaks visiooni, milledel
võtan vaevaks peatuda.
„Eestist on saanud maailmas
tuntud mõttekeskus, kus toimub hoogne ja mitmekesine arutelu infoühiskonna
olemuse ja tuleviku üle ning selle mõju kohta igapäevaelule ja eri
elualadele. Eesti on hinnatud globaalne eestkõneleja infoühiskonna arengu
teemadel, seistes hea selle eest, et samaaegselt oleks tagatud
infoühiskonna kolm olulist sammast – info vaba liikumine, turvalisus ja privaatsus.“
Ambitsioonikas visioon. Samas ka vaieldav, kuidas sisustada tegelikult
eesmärki olla „maailmas tuntud
mõttekeskusena“ või „globaalne
eestkõneleja“. Pigem on ikka nii, et vaid meile eestlastele endile siin tundub,
et oleme tublisti hinnatud ja tuntud kui juhtiv e-riik ja infoühiskonna
eestkõneleja. Muu maailm – ja tegelikult ka meie ise – juhindume sellest, mis
toimub Hiinas, USA-s, Indias või Singapuris. Teine silmahakanud visioon, mis
kukalt kratsima paneb, kõlab järgmiselt: „Avalik sektor on andnud oma panuse tootlikkuse kasvu, olles jätkuvalt eestvedajaks (uue)
tehnoloogia nutikas kasutuselevõtus ning tehes IKT abil üha tõhusamalt tööd ja
paremaid otsuseid“. Aastaks 2020 on ilmselgelt Eesti kontekstis eestvedajaks
erasektor, kellele avalik sektor paljuski toetub ja eeskuju võtab. Näitena
kasvõi biomeetriliste tuvastuslahenduste kasutuselevõtt pangandussektoris ammu
enne avaliku sektori sarnaseid teenuseid või
kõige lihtsamad chat bot’id
või live chat’id, mis erateenustest
laialt kasutuses ning tavapärased infokanalina kliendile, kuid avalikus
sektoris väga visalt levivad.
Visioonidokumendis
äratas huvi aga tookord püstitatud unistustest järgmine: „ .... Eesti kui
arenenud infoühiskonnaga riigi maine levitamiseks pakub Eesti esimese
riigina maailmas virtuaalset residentsust neile, kes soovivad kasutada
siinseid häid e-teenuseid ja turvalise andmevahetuse võimalusi.“ 2014 lõpus sellise
programmi[2]
Eesti käivitas ja paistab, et kindlates ringkondades on tegemist tuntud
programmiga ja kindlasti on sellel oma väärtus. Globaalset kõlapinda ja
ülemaailmset entusiasmi see pole nende aastatega kaasa toonud. Küll aga
väidetavat maksutulu ja Eesti tuntust (kas programmi kasu nautimiseks või
nõrkuste ärakasutamiseks). Siiski on tegemist julge ja tavaraamidest väljas
oleva lahendusega. Iseküsimus muidugi, kas e-residentsus on aidanud kaasa
sellele, et „Eesti on oma e-teenustega maailmas hõivanud sarnase koha, mida
Šveits hoiab panganduses“[3]?
Comments
Post a Comment